Műanyagmentesen chatbot segítségével

 

Ne szaladjunk annyira előre, nézzük meg a kivitelezésünk mögött álló ötletet, amely inspirálta, hogy mi is műanyagmentesen töltsünk el egy hónapot. Amelyből végül több lett, mint edukáló kezdeményezés, és nem kellett más hozzá, csak egy telefon, és némi jószándék.

2011-ben Ausztráliából elindult Földünk egyik legfontosabb kihívása, a műanyagmentes július. Ebben a hónapban emberek milliói vesznek részt világszerte a műanyag hulladék visszaszorításában. Lényege, hogy minél kevesebb egyszer használatos műanyagot használjunk, amely egyébként használat után nem sokkal máris a környezetünket szennyezi hulladék formájában. Ennek a hulladéknak jelentős része az óceánokba kerül és évtizedeken, akár évezredeken keresztül károsíthatja az ott élő élőlényeket, a környezetet.

A tények súlya 8 millió tonna

Évente több mint 300 millió tonna műanyag kerül előállításra, melynek fele egyszer használatos termék. Ezeket a termékeket nagy eséllyel csak néhány percig használjuk, mielőtt végleg megszabadulunk tőlük. Utóéletük azonban nagyban függ a szemét elhelyezésétől és megfelelő kezelésétől. Jelentős részük, körülbelül 8 millió tonna, ugyanis a tengeri és óceáni élőlények kárára válik – hiszen a hulladék feldolgozásának és tárolásának megoldása egész egyszerűen korlátolt, véges.

Egyes felmérések szerint évente mintegy 500 milliárd darab műanyagszatyor kerül kézbe világszerte, melyek átlagos „élethossza” 15 perc, mielőtt hulladékká válik. A tengeri madarak 90%-a fogyasztott már műanyag szemetet táplálkozása során és minden harmadik emlőst hulladékba szorulva találnak, vagy legalább érintkezik hulladék-származékkal.

Játszva tehetsz jót, méghozzá a UCC-s REbot segítségével

A műanyagmentes július hatására a UCC is kezdeményezett egy közösségi játékot a környezetvédelem jegyében. A játék lényege az volt, hogy kollégáink chatbot segítségével napi kihívások közül választhattak, amelyek az egyszer használatos műanyag helyett nyújtottak alternatívát. Miután kiválasztották a napi kihívások egyikét, elvégezték azt, és fotóval kellett igazolniuk, hogyan kivitelezték például a műanyagmentes bevásárlást. A legtöbb kihívást érvényes képpel igazoló csapat és egyéni játékos jutalomban részesült, ösztönözve mindenkit a csapatjátékra.

Összesen 15, 3-5 főből álló csapat csatlakozott a kezdeményezéshez, akik a játék során több mint ezer alkalommal teljesítettek napi kihívást, bizonyítva elszántságukat.

„Ez egy nagyon jó kezdeményezés.”

– jelzett vissza röviden egyik kollégánk, aki negyedmagával csatlakozott a műanyag visszaszorításához.

A résztvevők összetartása és csapatjátéka több száz alternatívát biztosított a mindennapi műanyaghasználatra, melyek között sokan egyedi ötleteikkel színesítették a kihívásokat.

Az eredmény magáért beszél, avagy jöjjenek a számok!

A közel 70 fővel zajló megmérettetésen, 15 csapat összesen több mint 20 kilogramm egyszer használatos műanyag szemetet mellőzött az elmúlt hetek alatt. Műanyagpoharak, szatyrok, evőeszközök, csomagolóanyagok százait váltották fel kulacsok, vászontáskák és ételhordó, elmosható edények.

A játék nyertes csapata a Green Pease volt, akik négy fős csapatként 260 alkalommal bizonyították elszántságukat, és léptek fel a műanyagszeméttel szemben. A legaktívabb egyéni játékos Bea volt, aki 79 alkalommal küldött képet chatbotunknak műanyagmentes akcióiról.

Örömünkre szolgál, hogy rengeteg pozitív visszajelzést kapott kezdeményezésünk. Biztosak vagyunk benne, hogy kollégáink összetartásával és innovatív rendszereinkkel ismét interaktív formában járulhatunk hozzá egy hasonlóan jó ügyhöz. Zárásképpen, hiszen az az igazi visszaigazolás, ha a UCC-s kollégák is hasznosnak vélik az ugyan játékos, de rendkívül fontos feladatokat, néhány gondolat a játékosoktól, kollégáinktól a chatbotos kihívásunkkal kapcsolatban:

„Nagyon jó érzés volt csapatban játszani, legalább ennyivel hozzájárultunk a Föld életének hosszabbításához! Szokássá alakultak a verseny által teljesített feladatok! Imádtam!”

„Élveztem a játékot és sokkal tudatosabb lettem a környezetem iránt.”

„Összehozza a közösséget, jó célra is lehet használni…”

Köszönjük minden játékosnak, akik részt vettek és támogatták kezdeményezésünket!